Slide 1 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Slide 2 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Previous slide
Next slide
Lähikuva nokkosen lehdistä

nokkonen

Urtica dioica

Tarinallista 
nokkonen

Lääkäri määräsi rautakuurille ja käyn mielessäni läpi erilaisia raudanlähteitä. Kotiin päästyäni mieleeni juolahtaa lapsuudenmuistot isovanhempien luota, missä punavalkoruutuisen pöytäliinan päällä syötiin aina höyryävän kuumaa nokkoskeittoa. Kiiruhdan kirjahyllylle ja pengon ämmin vanhan reseptikirjan esille. Pyyhkäisen pölykerroksen ohuen nahkakantisen kirjan päältä ja selaan sivuja. Löytyi! Nappaan kimpsut ja kampsut mukaani ja suuntaan takapihan nokkospaikalle. Keruulaatikkoa maahan laskiessani tunnen kämmenselällä kihelmöintiä. Piru vie, kun se ehti polttamaan taas! sadattelen mielessäni.

NOKKOSEN TARINA-AINEKSIA

  1. Viikingeille nokkonen oli ukkosenjumala Thorin kasvi, jota ukkosella tuleen heittämällä saattoi välttää salaman osuman.
  2. Noitavainojen aikaan polttoroviomatkalle lähetetyt noidat puettiin nokkospaitoihin, sillä nokkosen ajateltiin tekevän uhrin viimeisetkin magiayritykset tyhjiksi.
  3. Perinnetiedon mukaan, nokkonen ehkäisee kaljuuntumiselta ja tehostaan hiusten kasvua.
  4. Rooman valtakunnan ja muinaisen Egyptin aikoina nokkonen edusti villiä luontoa vapaita naisia ja estottomuutta.
  5. Nokkosen on ajateltu suojelevan kotia ja kantajaansa vahtikoiran tavoin. Mukana kuljetettava kasvi antaa turvaa kummituksilta ja pahoilta hengiltä.

NOKKOSTARINOIDEN LÄHTEITÄ

Hilvonen, S. & Vilenius, J. 2006. Suomalainen kansanperinne ja luonnonkasvit osana Lumene Groupin tuotekehitystä. Stadia Helsingin ammattikorkeakoulu. Opinnäyte.
Piippo, S. 2019. Kasvien maaginen maailma. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Piippo, S. 2008. Kasvien salaiset voimat. Helmi Kustannus. Pain. Porvoo: WS Bookwell.
Suomen luonto. 2022. Nyt luontoon: Mihin kasveihin liittyvät kiehtovimmat myytit, Liisa Lehto? Viitattu 24.7.2023 https://suomenluonto.fi/uutiset/nyt-luontoon-mihin-kasveihin-liittyvat-kiehtovimmat-myytit-liisa-lehto/.

Pohjaa kehittäminen
tutkittuun tietoon
nokkosesta.

opi muilta

Nokkosta hyödyntäen voit nauttia kasviesi hyvinvoinnista tai seurata lemmikkieläimesi kasvua monipuolisen ruokavalion turvin. Voit kuivata vartalosi nokkospyyhkeeseen tai suojautua ikäviä hyönteisiä vastaan. Näe nokkosen moniulotteisuus ja käytä sitä hyväksesi nokkostuotteessasi.

Valitsimme inspiroivia ja ajatuksia herättäviä referenssejä tänne:



stephan-h-bgTNm_STd04-unsplash
dilara-yilmaz-qqThVHqcpgA-unsplash

Selvitä nokkosen markkinapotentiaali

Arvioi nokkostuotteesi menestymisen mahdollisuuksia, tunnista raaka-aineen potentiaalisia käyttökohteita, trendejä tai kartoita kilpailijat. Ennakoi markkinoille pääsyn pullonkaulat.

Jos raaka-aineestasi ei ole julkista tietoa löydettävissä, pohdi voitko toteuttaa markkinatutkimuksen, asiakaskyselyn tai tuotetestauksen yhteistyössä toisten yritysten, oppilaitosten tai kuluttajaymmärrykseen ja myyntitiedonkeruuseen erikoistuneiden palveluntarjoajien kanssa.

Kehitä nokkosen
talteenottoprosessia

JATKOJALOSTA
NOKKOSTA JA LISÄÄ
TUOTTEESI ARVOA

stephan-h-bgTNm_STd04-unsplash
may-lawrence-5AHzrwti8t0-unsplash

TESTAA NOKKOS-
TUOTTEESI JA LUO
LÄPINÄKYVYYTTÄ

Testaa nokkostuotteesi ja vie markkinoille todistetusti turvallinen ja laadukas tuote. Tutkimuksen ja testauksen avulla voit kasvattaa nokkostuotteesi arvoa. Pohdi, minkä arvoa tuottavan asian haluat testata?

PAKETOI NOKKOS-
TUOTTEESI

Brändää nokkosesi

Brändissä yhdistyvät rakentamasi yritysimago ja asiakkaan muodostama mielikuva. Imagon rakentamisessa käytetään usein esimerkiksi logoa, verkkosivuja, someviestintää tai esimerkiksi erilaisia mainoksia, mutta yhtä lailla imagoon vaikuttavat asiakaspalvelu ja yrityksen fyysiset tuotteet ja palvelut. Kun tähän imagoon yhdistetään asiakkaan mielikuva, tuloksena syntyy brändi.

Brändi ei siis ole pelkästään sinun käsissäsi, vaan rakentamallasi imagolla on suuri vaikutus siihen, miten asiakkaat brändisi kokevat. Millainen mielikuva heille muodostuu? Jos mielikuva on positiivinen, asiakas ostaa todennäköisemmin enemmän tuotteitasi ja suosittelee niitä tuttavilleen. Onnistunut brändi näkyy siis suoraan kassavirrassa. Siksi brändiin kannattaa satsata!

bakd-raw-by-karolin-baitinger-TSXeyj_PXxI-unsplash
sentidos-humanos-QAYLR4oSK6Q-unsplash-2

HANKI NOKKOSELLE
RAHOITUS

Hae nokkostuotteellesi rahoitusta. Tutustu erilaisiin rahoitusvaihtoehtoihin, peilaa niiden sopivuutta tarpeisiisi ja ole yhteydessä rahoittajaan ennen hakuprosessin aloittamista virheiden välttämiseksi.

Slide 1 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Slide 1 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Previous slide
Next slide