Veijola, J. 2008. Kirjallisuuskatsaus: poronlihan ja poronmaidon koostumus tiivistelmä. Elintarvike- ja luonnontuotealan koordinaatiohanke.
Rangifer tarandus tarandus
Noteeraan koparoista lähtevää terävää naksuntaa lähestyessäni rauhallisesti korkeaa puista aitaa. Kymmeniä poronpäitä ravaa samansuuntaisesti sen laitamia pitkin ihmisten seisoessa kirnuksi kutsutun suljetun pyöreän tilan keskellä. Vankkaa kokemusta huokuvat katseet seuraavat tiiviisti liikehtiviä eläimiä erotellen joukosta erilaisia korvamerkkejä. Tunnelma on seesteinen eikä äkkinäisiä liikkeitä tehdä.
Kaikki on valmista, tästä se taas alkaa.
PORON TARINA-AINEKSIA
LÄHTEET
Pulkkinen, R. & Lindfors, S. 2016. Suomalaisen kansanuskon sanakirja. Helsinki: Gaudeamus.
Veijola, J. 2008. Kirjallisuuskatsaus: poronlihan ja poronmaidon koostumus tiivistelmä. Elintarvike- ja luonnontuotealan koordinaatiohanke.
Porosta on moneksi – voit pukeutua lämpimästi, suojata elektroniikkasi, ehostaa ulkonäköäsi tai valaista kotiasi. Haasta perinteiset ajatuksesi porotuotteista, inspiroidu pakkauksista ja tutki, mitä muut ovat jo keksineet porosta. Hyödynnä oppimaasi tuotteiden ja -palveluiden kehittämisessä.
Valitsimme inspiroivia ja ajatuksia herättäviä referenssejä tänne:
Selvitä poron markkinapotentiaali
Arvioi tuotteesi menestymisen mahdollisuuksia, tunnista raaka-aineen potentiaalisia käyttökohteita, trendejä tai kartoita kilpailijat. Ennakoi markkinoille pääsyn pullonkaulat.
Jos raaka-aineesta ei ole tarpeeseesi riittävästi tietoa löydettävissä, pohdi voitko toteuttaa markkinatutkimuksen, asiakaskyselyn tai tuotetestauksen yhteistyössä toisten yritysten, oppilaitosten tai kuluttajaymmärrykseen ja myyntitiedonkeruuseen erikoistuneiden palveluntarjoajien kanssa.
Perehdy artikkelisarjaan ja ota koko poro kiertoon! Pohdi kuinka ruhon osia monipuolisesti hyödyntämällä ja sivuvirroille uusia käyttökohteita löytämällä voidaan parantaa koko elinkeinon ja tuotteiden kannattavuutta sekä edistää kestävää kiertotaloutta.
Tarkastele tuotettua tietoa ja lukuja poroihin liittyvän tuotannon aluetalousvaikutuksista Lapissa.
Tutki oppaan sisältöä ja valjasta makuelämykset matkamuistoiksi tai liikelahjoiksi.
Kuuntele yrittäjä Markku Rauhalan tarina siitä, miten Hunter of the North on kehittänyt kestävää poromatkailua Länsi-Lapin alueella.
Selvitä poron teurastukseen ja ruhon eri osiin soveltuvat käsittelytavat sekä muu tarvittava laitteisto ja välineistö. Huomioi poron ruhon ja sen osien talteenottoprosessien muutokset volyymin kasvaessa. Ammattimaiseen toimintaan liitty useita lupaprosesseja, joten huolehdi kaikki tarvittavat luvat kuntoon. Pidä huoli, että perusasiat ovat kunnossa ja yritykseltäsi löytyy liiketoimintasi luonteeseen soveltuvat sekä ajantasaiset viranomaishyväksytyt tilat.
Ota huomioon poron erityisominaisuudet ja suunnittele teurastustavat sekä muut talteenottoprosessit eri ruhon osille sopiviksi. Kehitä talteenottoprosessiasi, kun haluat saavuttaa ympäristöystävällisempiä, jäljitettävämpiä sekä tehokkaampia menetelmiä tarvittavan raaka-aineen hyödyntämiseksi. Liiketoiminnan kannalta elinkeinon kehittäminen osaltaan lisää porotuotteesi arvoa ja arvoketjuajattelu edistää toimintaasi asiakasohjautuvampaan suuntaan.
Pakastamista käytetään yleisesti lihojen ja elinten pitkä-aikaiseen säilömiseen sen hyvien säilyvyystekijöidensä vuoksi. Oikeaoppisessa pakastuksessa tuotteen rakenteelliset muutokset jäävät vähäisiksi ja mikrobi- sekä entsyymitoiminta lakkaa. Lihat tai elimet jäädytetään nopeasti kylmissä lämpötiloissa. Teollisessa pakastamisessa käytetään muun muassa levypakastimia tai voimakasta ilmavirtaa hyödyntäviä pakastustunneleita ja spiraalipakastimia, joissa on mahdollista pakastaa nopeasti isojakin määriä kerralla.
KIRJA: Elintarvikeprosessit. 2010. 3. uudistettu painos. Toim. Saarela, A-M. ym.
Suolaaminen on ikivanha säilöntämenetelmä. Suolan käyttö säilönnässä perustuu sen ominaisuuteen vetää tuotteen soluista vettä. Prosessissa syntyvän liemen väkevyys estää migrobitoimintaa.
Kuivasuolaaminen on suolaustavoista perinteisin. Siinä lihan pinnalle hierotaan suolaa, mikä siirtyy pinnalta sisäosiin osmoottisesti. Liuossuolauksessa valmistetaan suolavesiliuos ja liha peitetään kokonaan nesteeseen. Ruiskusuolaus on näistä menetelmistä nopein, jossa valmistettu suolaliuos paineruiskutetaan tasaisesti ohuiden neulojen avulla tuotteeseen.
KIRJA: Elintarvikeprosessit. 2010. 3. uudistettu painos. Toim. Saarela, A-M. ym.
Kuivaaminen on vanha säilöntätapa ja se sopii monenlaiselle raaka-aineelle käyttötavasta riippumatta. Kuivausprosessissa sopivan lämmön vaikutuksesta vesi haihtuu raaka-aineesta, kunnes riittävä veden haihtuminen tuotteesta aiheuttaa kemiallisten ja mikrobiologisten reaktioiden huomattavan hidastumisen tai lakkaamisen. Suhteellisen yksinkertaisten laitteiden, pitkien säilyvyysominaisuuksien ilman kylmätilojen tarvetta, valmiiden tuotteiden pienen kokonaistilavuuden ja kevyen painon vuoksi kuivaaminen on edelleen pitänyt pintansa hyvin suosittuna säilöntämenetelmänä.
KIRJA: Elintarvikeprosessit. 2010. 3. uudistettu painos. Toim. Saarela, A-M. ym.
Marinoinnilla tarkoitetaan ruoka-aineen säilyttämistä ja sen maustamista mausteliemeen. Marinadin raaka-aineina käytetään yleensä hapanta nestettä, öljyä ja mausteita. Tavallisimpia marinadiaineita ovat mm. viini, olut, viinietikka, jogurtti, sitruunamehu, öljy ja mausteet. Marinadiliemi voi olla joko keitetty tai keittämätön ja marinoimisaika voi vaihdella muutamista minuuteista useisiin vuorokausiin.
Pikkelöinnissä raaka-aine upotetaan etikkaliemeen. Menetelmä perustuu etikan säilöviin ominaisuuksiin, jossa etikkahappo estää haitallisia mikrobeja toimimasta. Etikkaliemen peruskaavaa kuvaillaan 1-2-3- liemeksi, joka perinteisesti koostuu 1 osasta etikkaa, 2 osasta sokeria ja 3 osasta vettä.
Fermentoinnilla eli hapattamisella tarkoitetaan hapetonta prosessia, jossa erilaisten mikrobien aineenvaihdunnan avulla hiilihydraatit muuttuvat muiksi yhdisteiksi. Näitä aineenvaihduntatuotteita voivat olla mikrobilajista riippuen orgaaniset hapot, hiilidioksidi ja alkoholi. Yleisimmät mikrobit fermentoiduissa ruuissa ovat erilaiset bakteerit (maito- & etikkahappo) sekä rihmasienet ja hiivat. Tuotteen maku, rakenne ja ravitsemukselliset ominaisuudet muuttuvat. Fermentoinnin avulla valmiista tuotteesta tulee happamampi, joka estää haitallisten mikrobien kasvua. Lopulliseen fermentoituun tuotteeseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi mikrobin valinnan, lämpötilan, pH:n ja veden avulla.
KIRJA: Elintarvikeprosessit. 2010. 3. uudistettu painos. Toim. Saarela, A-M. ym.
Valmistustapana varsin perinteinen savustaminen voidaan karkeasti jakaa kahteen kategoriaan; kylmäsavustukseen tai lämminsavustukseen. Kylmäsavustuksessa lihan kypsennys tapahtuu nimensä mukaan viileissä asteluvuissa kestäen useita tunteja, päiviä tai jopa viikkoja. Lämminsavustus on kylmäsavustusta nopeampaa. Siinä lihan lämpötila nousee ja lihan valkuaisaine saostuu eli liha kypsyy. Savustuksella pyritään antamaan lihalle tuleva tyypillinen maku ja ulkonäkö sekä lisätä lihan säilyvyyttä. Molempia savustusmenetelmiä voidaan hyödyntää sekä kokonaiseen tai fileoituun lihaan.
Parkitsemisella tarkoitetaan raakavuodan työvaihetta, jonka avulla hauraasta, helposti pilaantuvasta sekä heikosti lämpöä kestävästä vuodasta saadaan jopa vuosikymmeniä säilyvä ja kestävä materiaali. Huomattavan monien eläin- ja kalalajien nahkoja voidaan parkita. Parkitsemismenetelmiä on useita erilaisia. Tekniikoista käytetyimpiä ja tunnetuimpia ovat muun muassa rasva-, savu-, kasvi ja alunaparkitsemistekniikat. Parkittua nahkaa voidaan käyttää moniin tarkoituksiin.
TESTAA PORO-
TUOTTEESI JA LUO LÄPINÄKYVYYTTÄ
Testaa porotuotteesi ja vie markkinoille todistetusti turvallinen ja laadukas tuote. Tutkimuksen ja testauksen avulla voit kasvattaa porotuotteesi arvoa. Pohdi, minkä arvoa tuottavan asian haluat testata?
Arvioi tuotteen säilyvyyttä ja turvallisuutta mahdollisten haittavaikutusten tunnistamiseksi. Testaa tuotteesi ainesosia, vaikuttavia aineita ja valmistusprosessien vaikutuksia pitoisuuksiin hyödyntämällä viranomaisten hyväksymiä laboratoriopalveluita.
Tutustu tutkimuslaitosten vireillä ja meneillään oleviin kalahankkeisiin esimerkiksi verkkosivujen ja julkaisujen kautta. Hankkeisiin etsitään usein yrityskumppaneita, joten verkostoidu ja ota yhteyttä rohkeasti tutkijoihin. Kumppaneita voivat olla yliopistot, tutkimuslaitokset ja oppilaitokset.
Esimerkkejä yritysyhteistyöstä tutkimuslaitosten kanssa:
Testaa porotuotetta asiakkaalle toteuttamalla itse tai ostopalveluna kuluttajatutkimuksia tai aistinvaraisia testejä. Kuluttajatestauksen avulla voit kerätä palautetta tuotteen mausta, hajusta, rakenteesta ja yleisestä tyytyväisyydestä. Kuluttajatestaus voidaan toteuttaa erilaisten fokusryhmien, nettikyselyiden, testipakettien tai haastattelujen kautta.
Todista tuotteesi turvallisuus ja laatu erilaisilla sertifikaateilla. Sertifioinnin kohteena voi olla joko tuote, prosessi, johtamisjärjestelmä tai henkilö.
Porotuotteelle soveltuvia sertifikaatteja voivat olla esimerkiksi:
Todista tuotteesi turvallisuus ja laatu erilaisilla standardeilla. Standardoinnin kohteena voi olla joko tuote, prosessi, johtamisjärjestelmä tai henkilö.
Porotuotteelle soveltuvia standardeja voivat olla esimerkiksi:
Hyvä pakkaus näyttää paitsi houkuttelevalta kuluttajalle, se voi myös lisätä merkittävästi tuotteen säilyvyysaikaa, ehkäistä hävikkiä tai vapauttaa yrittäjän työaikaa muihin tuotannon vaiheisiin.
Selvitä, millaisia säädöksiä sinun tulee ottaa huomioon pakkauksen suunnitteluvaiheessa ja varmista, että tuotteesi pakkausmerkinnät täyttävät viranomaisvaatimukset.
Tutki, millaiset kestävät pakkausratkaisut voisivat sopia porotuotteellesi. Onko pakkauksesi kierrätettävä, biohajoava tai helposti kompostoituva tai sisältääkö se paljon sekamateriaalia? Kuinka voisit viestiä ekologisesta pakkausvalinnastasi kuluttajalle?
Pohdi, millaisia vaikutuksia materiaalin valinnalla voi olla tuotteen kulurakenteeseen: painava ja tilaa vievä pakkaus voi nostaa rahtikuluja, kun lähetät isomman erän kerralla. Valitse luotettavat pakkaustoimittajat, jotka voivat tarjota tasalaatuisia pakkauksia ja täyttävät tuotantovaatimukset.
Erityisesti elintarvike- ja juomateollisuuden tuotteissa pakkauksen koon määritteleminen jo alkuvaiheessa voi olla tärkeää. Voiko porotuotetta ostaa useammassa pakkauskoossa? Panostatko kuluttajapakkauksiin ja pakkaat isommat tuotekoot edullisempiin pakkauksiin? Entä miten paljon tuote vie tilaa vähittäismyyjän varastossa tai hyllyssä?
Jos olet epävarma, konsultoi konkareita tai tee markkinatutkimus, jotta ymmärrät paremmin kuluttajien mieltymyksiä, jälleenmyyjien tuotesijoittelua ja markkinoiden pakkaustrendejä.
Haluatko suojata porotuotteesi lämpötilan vaihteluilta, ilmalta, valolta, kosteudelta? Valitse pakkaukseen materiaalit, jotka edistävät tuotteen säilyvyyttä ja estävät tuotteen pilaantumisen tai hajoamisen. Pakkaamistavalla voi olla suuri merkitys tuotteen säilyvyydessä.
Konsultoi esimerkiksi liha- tai tekstiiliteollisuuden asiantuntijoita tuotteellesi sopivimmasta pakkaustavasta. Pohdi tarvitsetko pakkauskoneen vai pystytkö pakkaamaan tuotteet vuokraamalla oppilaitokselta tai toiselta yritykseltä sopivat tilat ja laitteet.
Huolellisesti suunniteltu pakkaus on yrityksesi markkinoinnin väline. Pohdi kuka tuotteesi ostaa ja miten pakkaus voisi viestiä yrityksesi identiteetistä ja arvoista. Mikäli käytät suunnitteluohjelmien valmiita pohjia tai muiden ottamia kuvia, varmistathan, että niissä on riittävät kaupalliset käyttöoikeudet.
Jos graafinen suunnittelu ja pakkausmuotoilu eivät ole vahvinta alaasi, voit tehdä yhteistyötä luovan alan ammattilaisten kanssa, jotka auttavat visuaalisuuden lisäksi pakkauksen käytettävyyteen ja kestävyyteen liittyvissä haasteissa.
Jos graafinen suunnittelu ja pakkausmuotoilu eivät ole vahvinta alaasi, voit tehdä yhteistyötä luovan alan ammattilaisten kanssa, jotka auttavat visuaalisuuden lisäksi pakkauksen käytettävyyteen ja kestävyyteen liittyvissä haasteissa.
Lähialueesi luovan alan ammattilaisia löydät esimerkiksi täältä:
Brändissä yhdistyvät rakentamasi yritysimago ja asiakkaan muodostama mielikuva. Imagon rakentamisessa käytetään usein esimerkiksi logoa, verkkosivuja, someviestintää tai esimerkiksi erilaisia mainoksia, mutta yhtä lailla imagoon vaikuttavat asiakaspalvelu ja yrityksen fyysiset tuotteet ja palvelut. Kun tähän imagoon yhdistetään asiakkaan mielikuva, tuloksena syntyy brändi.
Brändi ei siis ole pelkästään sinun käsissäsi, vaan rakentamallasi imagolla on suuri vaikutus siihen, miten asiakkaat brändisi kokevat. Millainen mielikuva heille muodostuu? Jos mielikuva on positiivinen, asiakas ostaa todennäköisemmin enemmän tuotteitasi ja suosittelee niitä tuttavilleen. Onnistunut brändi näkyy siis suoraan kassavirrassa. Siksi brändiin kannattaa satsata!
HANKI POROLLE
RAHOITUS
Hae porotuotteellesi rahoitusta. Tutustu erilaisiin rahoitusvaihtoehtoihin, peilaa niiden sopivuutta tarpeisiisi ja ole yhteydessä rahoittajaan ennen hakuprosessin aloittamista virheiden välttämiseksi.
Länsi-Lappilaisille luonnontuoteyrityksille löytyy hyviä rahoitusvaihtoehtoja esimerkiksi Leaderista. Ota yhteyttä oman alueesi Leaderiin ennen hakemuksen aloittamista. Rahoitusta haetaan HYRRÄ palvelusta, jonka käyttöön saat myös ohjeet Leaderista. Enontekiön, Kittilän, Muonion ja Kolarin alueella sinua palvelee Leader Tunturi-Lappi ja Pellon alueella toimii Leader Outokaira tuottamhan.
Innovaatioseteli on tarkoitettu yhtiömuotoisille pk-yrityksille ja sen voi käyttää palveluiden ostamiseen yhdeltä tai useammalta palveluntuottajalta. Voit valita yrityksellesi sopivan palveluntarjoajan vapaasti. Tutustu huolellisesti rahoitusehtoihin ennen hakuprosessin aloittamista. Rahoitusta haetaan Business Finlandin rahoituspalvelusta.
Innovaatioseteli 6000€ (tukitaso 100%)